اولين برنامه VB.NET بکمک ويژوال استوديودات نت
دهلران پی سی
سایت جامع علمی ,آموزشی,فرهنگی و تفریحی

در اين مقاله قصد داريم به بررسی نحوه ايجاد يک برنامه ساده در محيط ويژوال استوديو دات نت  با استفاده از VB.NET بپردازيم . برنامه فوق ، نام کاربر را از طريق يک TextBox اخذ و يک پيام مناسب در اختيار قرار می دهد . در برنامه فوق ، هدف دنبال نمودن مراحل و آشنائی با برخی مفاهيم اوليه و در عين حال مهم بمنظور ايجاد برنامه ها  در محيط  ويژوال استوديو دات نت است .

مراحل ايجاد برنامه :

مرحله اول : برنامه ويژوال استوديو دات نت را فعال نمائيد. 
مرحله دوم : از طريق منوی File  گزينه New Project  را انتخاب نمائيد .
مرحله سوم : جعبه محاوره ای New Project ، فعال می گردد . در ادامه  گزينه Visual Basic Projects را از طريق پانل سمت چپ ( Project Types) و گزينه Windows Application را از طريق پانل سمت راست ( Templates ) انتخاب نمائيد.در صورتيکه قصد ذخيره سازی پروژه را در يک محل غير از مسير پيش فرض داريد ، می توان در محل Location Box ، کليک و مسير دلخواه را مشخص کرد. در محل مربوط به نام پروژه ، نيز نام دلخواه خود را وارد نمائيد . با فشردن دکمه OK ، عمليات انجام شده را تاييد نمائيد.

مرحله چهارم : ويژوال استوديو دات نت ، در ادامه يک Windows Application خالی را ايجاد می نمايد. در اين مورد خاص ، برنامه FirstVB ، شامل يک پنجره خالی بوده که يک فرم ويندوز (Windows Form ) است . نام پيش فرض فرم فوق ، Form1.vb است .

 

زمانيکه ويژوال استوديو دات نت ، يک فايل جديد را ايجاد می نمايد ، ( در زمان فرآيند ايجاد يک پروژه  و يا بصورت دستی ) از يک نام که بدنبال آن عددی قرار می گيرد ،استفاده می نمايد( در اين حالت خاص يک فرم ).

مرحله پنجم : پس از ايجاد اوليه فرم ، می توان اقدام به تغيير نام مورد نظر نمود. ( نام پيش فرض Form1.vb  است ) . در پنجره Solution Explorer ، ودر پنجره Properties window ، صفت FileName فرم را از Form1.vb به MyForm.vb تغيير داده  و پس از فعال نمودن کليد Enter ، می توان ماحصل کار را می توان مشاهده نمود .

مرحله ششم : پس از تغيير نام فايل مربوط به فرم ، نام فايل بصورت اتوماتيک در پنجره Solution Explorer بهنگام می گردد .( MyForm.vb )

مرحله  هفتم  : در ادامه بر روی فرم مورد نظر در پنجره اصلی کليک نمائيد. پنجره Properties به Form Properties ( در مقابل File Properties ) تغيير می نمايد. همانگونه که مشاهده می نمائيد ، پنجره Properties ، در اين مورد با پنجره مربوطه در حالت قبل  دارای تفاوت های عمده ای است . در حقيقت علت اين تفاوت ماحصل نتيجه دو نمايش متفاوت از يک فايل مشابه است . زمانيکه نام فرم در پنجره Solution Explorer  فعال است ( Highlighted ) ، صفات فيزيکی مرتبط با فايل نمايش داده می شوند. زمانيکه فرم در Design View ، فعال ( highlighted ) است ، صفات ويژوال و منطقی مربوط به فرم نمايش داده می شود. فراموش نکنيم که صفات ، يک مجموعه اشياء خاص از داده های داخلی است . پنجره Properties ، اين امکان را فراهم می آورد که بسادگی مجموعه ای از صفات کنترلی را استفاده کرد. اين نوع صفات بنوعی مربوط به شکل ظاهری و يا رفتار المان ها می باشند . همانگونه که در شکل زير مشاهده می نمائيد ، صفات در گروه های خاصی طبقه بندی شده اند . Appearance ,Accessibility ,Behavior نمونه ای از گروه بندی انجام شده در رابطه با صفات می باشد .

در زير گروه Appearance ، صفاتی نظير Backcolor ( رنگ زمينه فرم ) ، Font ( شکل ظاهری فونت استفاده شده برای فرم ) ، Text ( نام مورد نظری که در ميله عنوان نمايش داده می شود )  وجود دارد . صفات فوق ، صرفا" نمونه هائی در اين زمينه بوده  که مسئول تبين شکل ظاهری يک فرم می باشند .
صفتی با نام FormBorderStyle ، به ويندوز نحوه رسم فرم را اعلام می نمايد . در اين حالت خاص ، مقدار Resizable در نظر گرفته شده است . بدين ترتيب زمانيکه ، فرم نمايش داده می شود ، کاربر قادر به تغيير اندازه آن خواهد بود ( نظير اکثر برنامه های ويندوز ) .

مرحله هشتم : عنوان فرم ايجاد شده ، همچنان Form1 می باشد . اين چندان جالب نخواهد بود و می بايست با توجه به جايگاه فرم در يک برنامه ، نام مناسبی را برای انتخاب نمود. بدين منظور صفت Text را در بخش Appearance ، پيدا نموده و آن را به " اولين فرم نمونه " ، تغيير نام دهيد ( نام فوق ، کاملا" اختياری است ) . پس از فشردن Enter ، نام در نظر گرفته شده ، بعنوان عنوان فرم در نظر گرفته می شود .

با توجه به اينکه ، می خواهيم عنوان فرم از راست به چپ نمايش داده شود، در بخش Appearance ، صفت RightToLeft را انتخاب و مقدار آن را "yes " در نظر می گيريم .

مرحله نهم : با اتمام مراحل پيشين ، مرحله اوليه  کار خود را به اتمام رسانده ايم( ايجاد بخش ويژوال يک فرم )  . با فشردن دکمه Start ( از طريق منوی Debug و يا فعال نمودن کليد F5 ) ، برنامه اجراء خواهد شد . پس از اجرای برنامه ، ما شاهد يک فرم خالی با عنوان "اولين فرم نمونه " ، خواهيم بود.

مرحله دهم : با اتمام مراحل اوليه آماده سازی بخش ويژوال فرم ، ما  صرفا"  يک فرم با عنوانی خاص و خالی را ايجاد نموده ايم . فرم ها با توجه به جايگاه خاص خود ( عنصر کليدی بمنظور طراحی بخش رابط کاربر يک نرم افزار مبتنی بر ويندوز ) ، می بايست تعامل بيشتری را با مخاطب خود پيدا نمايند. بدين منظور ، می بايست از مجموعه ای کنترل ( Label , TextBox , Button ,... ) بر روی يک فرم استفاده کرد . در اين راستا می توان از پنجره Toolbox استفاده نمود . بمنظور فعال نمودن پنجره فوق ، می توان از منوی View | Toolbox  ، آيکون مربوطه بر روی ميله استاندارد و يا فشردن کليدهای Ctrl + Alt + X  استفاده نمود. Toolbox ، بمنظور نمايش امکانات مربوطه از يک فرمت مبتنی بر Tab استفاده و امکانات موجود را در گروه هائی نظير Windows Forms , Components  , Data  گروه بندی و نمايش می دهد . Toolbox ، ليست عناصر موجودی  را که می توان آنها  را برروی يک فرم مستقر نمود ، نمايش می دهد .  کنترل هائی نظير : Textbox , Button  و ساير موارد را می توان از طريق Toolbox انتخاب و  در ادامه زمينه استقرار آنها بر روی يک فرم را فراهم آورد . در اين مثال ، ما صرفا" قصد استفاده از کنترل هائی را از طريق Windows Forms Tab داريم .

در اين محل ، ما شاهد ليستی از کنترل های استاندارد دات نت ، در رابطه با فرم های ويندوز می باشيم . کنترل ها را می توان با هر اولويتی بر روی فرم مستقر نمود. بنابراين مشکلی نخواهد بود اگر ما  کنترل Label  را بعد از کنترل TextBox اضافه نمائيم و يا کنترل Button را قبل  از هر دو اضافه نمائيم .

مرحله يازدهم : در اين مرحله می خواهيم کنترل های لازم را بر روی فرم اضافه نمائيم . درصورتيکه همچنان پروژه در حالت اجراء است ، آن را متوقف نموده و از آن وضعيت خارج شويد ( ساده ترين روش کليک نمودن بر روی دکمه x در قسمت بالای سمت راست می باشد و يا STOP debugging  )

مرحله دوازدهم : در ابتدا يک کنترل Label را به فرم اضافه می نمائيم . بدين منظور بر روی Lable در پنجره Toolbox کليک نموده تا در مرحله اول انتخاب و در ادامه زمينه استقرار آن بر روی فرم ، فراهم گردد . بدين منظور Cursor را بر روی فرم قرار داده و با کليک نمودن و نگهداری دکمه موس می توان محل و اندازه Lable بر روی فرم را مشخص نمود. با Double Click نمودن بر روی يک کنترل در Toolbox نيز می توان کنترل را بر روی فرم مستقر نمود.( در صورت لزوم می توان محل و اندازه کنترل بر روی فرم را  نيز تغيير داد).

مرحله سيزدهم : پس از استقرار کنترل Label  بر روی فرم ، می بايست نام و متنی که بهمراه آن نمايش داده می شود را  تغيير داد. پنجره Properties در سمت راست Designer ، به Label1  تغيير و به شما اعلام می نمايد که می توانيد صفات مربوط به اين کنترل را تنظيم نمائيد.در پنجره Properties ، صفت Text مربوط به Label  را به " لطفا" نام خود را وارد نمائيد" ، تغيير و صفت (Name) ، را به lblName تغيير نام دهيد .

مرحله چهاردهم : در اين مرحله قصد داريم بر روی فرم ، يک Textbox ، اضافه نمائيم . عمليات اضافه نمودن کنترل فوق ، مشابه مرحله قبل بوده و پس از استقرار کنترل بر روی فرم ، با استفاده از پنجره Properties ، صفت Name را به txtName  و مقدار مربوطه به صفت Text را پاک کرده تا در زمان نمايش Textbox ، مقداری از قبل در آن وجود نداشته باشد .

مرحله پانزدهم : در اين مرحله کنترل Button را از طريق Toolbox ، انتخاب و با روشی مشابه بر روی فرم قرار می دهيم . در ادامه با استفاده از پنجره Properties ، صفت Name آن را به "OK"  و صفت Text آن را به "تست" تغيير می دهيم .

مرحله شانزدهم : در اين مرحله مشابه مرحله قبل يک Button ديگر را بر روی فرم قرار داده و صفت Name آن را به btnExit و صفت Text آن را "خروج" ، در نظر می گيريم . پس از اتمام مراحل سه گانه اخير ( چهاردهم ، پانزدهم و شانزدهم ) ، شکل فرم پس از اجرای برنامه بصورت زير خواهد بود :

مرحله هيفدهم : تا اين مرحله صرفا" فرم مورد نظر خود را بهمراه کنترل های موردنياز بر روی آن ، ايجاد نموده ايم .در ادامه می بايست کدهای لازم بمنظور انجام عمليات مورد نظر خود را به فرم اضافه نمائيم . بمنظور افزودن کد های مورد نظر در رابطه با يک کنترل ، بر روی کنترل مورد نظر ، Double Click ، نموده و در ادامه شاهد نمايش "اديتور کد " ، در پنجره اصلی خواهيم بود .

در اين حالت ما شاهد نمايش Tab ديگر در پنجره اصلی نيز خواهيم بود ( Code Tab و Design Tab ) .

با استفاده از کنترل های مربوط به Desgin Tab ، فرم را "رسم" کرده ايم ( طراحی بخش ويژوال فرم انجام شده است ) و با استفاده از Code Tab ، کدهای مورد نظر را بمنظور تبين رفتار عناصر مورد نظر ، می نويسيم . در اين رابطه لازم است بدين نکته توجه گردد که  از فايل مجزائی برای کدها استفاده نمی گردد . تعاريف ويژوال بهمراه کدهای مربوطه (Code Behind) ، هر دو در يک فايل و با نام MyForm.vb ( در اين مثال خاص ) ، ذخيره می گردند. با استفاده از Design View ، می توان بصورت ويژوالی با برنامه مرتبط گرديد ( رسم فرم ) و با استفاده از Code View و نوشتن حجم اندکی از کدهای مورد نظر ، می توان عمليات خود را پياده سازی نمود. در اين مرحله ، ما شاهد نمايش دو Pull-down در قسمت بالای پنجره نيز می باشيم . امکان فوق ، مسيری کوتاه برای مراجعه به بخش های متفاوت کدهای نوشته شده را فراهم می آورد. درصورتيکه Pull-down  سمت چپ ( Form1) را باز نمائيد ، ليستی از اشياء موجود در برنامه خود را مشاهده خواهيد کرد . در صورتيکه Pull-down سمت راست (Declerations ) را باز نمائيد ، ليستی از توابع و روتين های تعريف شده را مشاهده خواهيد کرد . ( زمانيکه تعداد اشياء و روتين های استفاده شده زياد گردد ، با استفاده از امکان فوق ، می توان بسرعت در محل مربوطه مستقر و عمليات خود را انجام داد ) .

مرحله هيجدهم : در صورتيکه به کدهای موجود در پنجره  دقت نمائيد ،  متوجه وجود Regions خواهيد شد . کدهای نوشته شده در ويژوال استوديو دات نت ، در Regions ، طراحی شده اند و  می توان با استفاده از دکمه های "+" و "-" ، نواحی مربوطه را فعال ( باز نمودن ) و يا غير فعال ( بستن ) نمود. در حقيقت امکان فوق ، تسهيلات لازم در خصوص نمايش کدهای مورد نظر و موجود در يک قسمت خاص را در اختيار قرار داده  و بسادگی می توان همواره آنچيزی را مشاهده نمود که قصد انجام عمليات اوليه و يا تکميلی در رابطه با آن وجود داشته باشد .

مرحله نوزدهم : بمنظور افزودن کدهای مورد نظر خود بر روی Design view کليک نموده تا مجددا" فرم نمايش داده شود. در ادامه بر روی دکمه "تست" ( يکی از Button های موجود بر روی فرم ) ، Double Click نمائيد. بدين ترتيب پنجره مربوط به "کد" ، مجددا" فعال و کدهای اوليه نمايش داده می شود. کدهای اوليه ای که مشاهده می گردد بمنزله پوسته "رويداد" کليک در رابطه با دکمه انتخاب شده می باشد. در ادامه ( مرحله بيستم ) ، می بايست کدهای مورد نظر خود را در اين محل  مستقر کرد . کدهای فوق ، اصطلاحا" Event handler ناميده می شوند . به کدهای فوق ، Event Procedure ، نيز گفته می شود.

پوسته مربوط به رويداد کليک

 Private Sub OK_Click (ByVal sender As SystemObject , ByVal  e As _
                       System.EventArgs ) Handles OK_Click
 End Sub

Sub ، نمونهای از يک Keyword است . در دنيای برنامه نويسی ، يک Keyword ، کلمه ای است که به  VB.NET انجام يک کار خاص را گوشزد می نمايد. دراين حالت خاص ، واژه Sub ، به VB.NET اعلام می نمايد که اين يک روتين است . هر آنچيزی که بين خطوط Private Sub و End Sub ، قرار می گيرد ، روتين Event مربوطه را تشکيل می دهد . رونين فوق در صورت فشردن دکمه "تست"  توسط کاربر ، ماموريت خود را آغاز و عمليات تعريف شده را انجام خواهد داد.

مرحله بيستم : در اين مرحله مطابق جدول زير ، کدهای لازم را در روتين مربوطه بمنظور برخورد مناسب با  رويداد کليک (مربوط به دکمه "تست" ) ، مستقر می نمائيم .

Event handler مربوط به رويداد کليک دکمه " تست"

Private Sub OK_Click (ByVal sender As SystemObject , ByVal  e As _
    System.EventArgs ) Handles OK_Click
    MessageBox.Show ( "Hello ,    " & txtName.Text  , "Congratulation Message" )
 End Sub

مرحله بيست و يکم : پس از افزودن کدهای مورد نظر در رابطه با رويداد کليک مربوط به دکمه "تست" موجود بر روی فرم ، مجددا" به Design Tab مراجعت و بر روی دکمه "خروج" ، Double Click می نمائيم . بدين ترتيب مجددا" در پنجره مربوط به درج کد مستقر شده و می توانيم کدهای مربوط به رويداد کليک مرتبط با دکمه "خروج" را درج نمائيم .

Event handler مربوط به رويداد کليک دکمه " خروج"

Private Sub ExitButton_Click (ByVal sender As SystemObject , ByVal  e As _
     System.EventArgs ) Handles ExitButton_Click
 
   Me.Dispose( )
 End Sub

مرحله بيست و دوم : با رسيدن به مرحله فوق ، عمليات نوشتن کدها به اتمام رسيده و می توان نتايج عمليات خود را ذخيره نمود ( File|Save ) .  در ادامه بمنظور اجرای برنامه نوشته شده ، دکمه Start ( از طريق منوی Debug) را فعال می نمائيم . پس از فشردن دکمه فوق ، عمليات ترجمه آغاز می گردد . در صورتيکه به پنجره Output ( در قسمت پائين صفحه ) نگاهی را داشته باشيم ، شاهد مجموعه ای از فعاليت ها ی در حال انجام ، خواهيم بود. ويژوال استوديو دات نت ، کدهای نوشته شده را کمپايل می نمايد. کمپايل ، فرآيندی است که بر اساس آن VB.NET  ، کدهای نوشته شده توسط شما را به زبانی ( فرمی ) که قابل فهم برای کامپيوتر باشد ، تبديل می نمايد .

مرحله بيست و سوم : پس از فعال شدن برنامه ، ما شاهد نمايش فرم طراحی شده در مراحل قبل بوده و می توان در ادامه در بخش مربوطه ، نام مورد نظر خود را وارد و بر روی دکمه "تست" ، کليک نمود.

مرحله بيست و چهارم : پس از کليک نمودن بر روی دکمه "تست" ، روتينی که قبلا" نوشته شده و مسئول برخورد با اين رويداد است ، فعال و اجراء می گردد . ماحصل اجرای روتين فوق ، نمايش يک پيام بصورت زير است .

مرحله بيست و پنچم : با فشردن دکمه "خروج" ، می توان از برنامه خارج شد( با توجه به اينکه در مرحله بيست و يکم ، تکليف اين رويداد را روشن کرده بوديم ، خاتمه دادن به حيات برنامه ! ) .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط هادی احمدی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 58
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 338
بازدید ماه : 650
بازدید کل : 162593
تعداد مطالب : 736
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 <-PostTitle-> <-PostContent-> 1 <-PostLink->